Doorgaan naar hoofdcontent

Goed voorbeeld doet volgen

Thuis zijn we (maar voornamelijk ik) bewust met eten bezig. En bewust eten begint al in de winkel, bij het doen van de boodschappen. Het liefst doe ik zelf de boodschappen, en zonder kinderen. Want met kinderen boodschappen doen betekent vaak: heel veel ''nee''  verkopen. Hoewel het besef van wat gezond is er bij de oudste steeds meer insluipt, vraag hij nog regelmatig om ''iets lekkers'', wat eigenlijk synoniem staat voor ''boordevol suiker''. Dus ga ik meestal alleen op pad en koop ik zo min mogelijk bewerkte producten en zoveel mogelijk vers en biologisch.

Waar vroeger nog weleens een pak vla of pudding werd gekocht, maak ik steeds vaker zelf gezonde(re) toetjes van bijvoorbeeld yoghurt met fruit. In het begin moest zoon T erg wennen, maar nu vindt hij zelfgemaakte toetjes veel lekkerder. Af en toe koop ik nog wel een ander toetje voor hem, maar die blijft steeds langer in de koelkast liggen.

Ik leg zoon T ook veel uit over wat gezond is, wat niet en waarom. Wij vertellen hem bijvoorbeeld dat suikers niet gezond voor je zijn en dat het slecht is voor je tanden. Aangezien hij een grote interesse heeft voor (de werking van) het menselijk lichaam en hij enorm leergierig is, vindt hij het erg boeiend om hier meer over te weten en stelt hij er zelf ook vragen over.

De laatste dagen merken we dat hij er zelf enorm mee bezig is. Zo wist hij echtgenoot J vanmiddag te vertellen dat hij dat pak waterijsjes heus wel voor hem kon kopen, omdat deze geen suiker hebben en dus best gezond zijn (er stond inderdaad op het pak dat er geen suiker in zat) ;). Gisteren vroeg ik hem wat hij wilde eten en toen zei hij: ''frietjes en kipnuggets. Dat is toch ook wel gezond he mama? Ga je kipnuggets in de supermarkt kopen?''. Toen ik antwoordde dat ik deze wel zelf zou maken, werd hij dolenthousiast: ''jaaaaaa! Dat is veel lekkerder en gezonder!''.

Vanmiddag raakte hij nog niet uitgepraat over de lekkere kipnuggets die mama gisteren had gemaakt. Ik ben een trotse mama :). Ook echtgenoot J was trouwens erg enthousiast over mijn kookkunsten. Maar dat is hij altijd, dus dat telt niet echt. Dochter S heeft ze helaas amper gegeten. Maar ze is nooit fan van haar avondmaaltijd, dus dat telt ook niet echt ;)

Voor wie het zelf wil proberen, zie hieronder het recept voor de kipnuggets. En het resultaat. Oh ja, ik ben zelf niet zo van de precieze inhoud en kook voornamelijk op gevoel. Het blijft daarom een beetje zelf proberen...

Recept Kipnuggets

Nodig:
- ongeveer 250 gram kipfilet (van bio of scharrelkip natuurlijk)
- wat bloem (ik gebruikte sojabloem)
- 2 a 3 geklutste (bio) eieren
- kruiden (ik gebruikte shoarmakruiden)
- paneermeel (ik gebruikte zelfgemaakte van geraspt oud volkorenbrood)

Zo maak je ze:
- snij de kipfilets in kleine, ongeveer gelijke stukken
- strooi bloem en kruiden op een bord en meng dit goed
- neem een ander bord waar je de paneermeel op strooit
- doop de stukjes kip goed in het ei
- doe de stukjes door de bloem. Goed aandrukken en zorg dat de bloem de kip goed bedekt
- doe daarna alle stukjes weer door het ei
- en vervolgens door de paneermeel. Ook hier goed aandrukken en zorgen dat de kipstukjes helemaal bedekt zijn.
- Tenslotte neem je een hapjespan (oid), doe hier een laagje (zonnebloem)olie in en laat deze eerst even goed heet worden (niet aanbranden). Daarna bak je de kipnuggets een aantal minuten tot ze gaar zijn (volgens mij een minuut of 5, 6).
- zie hieronder het resultaat:



Heerlijk met zelfgemaakte appelmoes en frietjes!

Reacties

  1. Vanavond gemaakt met wat gebakken aardappels en sla. Ik vond het erg lekker. Lekker knapperig omdat ik panko heb gebruikt. Bedankt voor het receptje!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

...over zelf brood bakken

Sinds ik een broodbakmachine in huis heb, bak ik regelmatig een brood. Soms in de bakmachine (als ik weinig tijd heb), maar ook regelmatig in de oven. Uiteindelijk blijft het brood uit de oven toch het lekkerst! Ik experimenteer graag, ook met brood. Begon ik heel voorzichtig door alles nauwkeuig af te wegen, nu doe ik veel meer op gevoel. En tot nu toe is brood nog maar 1x mislukt! In de broodbakmachine maak ik meestal volkoren- of speltbrood, of een mix hiervan. Ik maak het brood dan volgens deze recepten: Volkorenbrood: Ongeveer 550 gram volkorenmeel ongeveer 330 ml water ong 25 gram boter ong 8 gr zout (of minder) en 6 gr droge gist.   Speltbrood (broodbakmachine) - 450 gram speltmeel (eventueel een deel bloem) - 225 ml water - 1,5 theelepel zout - 1 bolle tl droge gist - 2 eetlepels olie of boter - eventueel zelf nog zaden of pitten toevoegen. Je doet het in de machine in de volgorde zoals hierboven vermeld. Verdeel de meel zo, dat

Speelgoed maken van afval

Zaterdag 4 februari organiseerde Duurzaam Den Haag  een workshop 'Speelgoed maken van afval'. Ik keek naar de verzameling lege eierdozen, wc-rollen en plastic flessen dan dacht: "goed idee!". We gingen gezellig met zijn allen naar de workshop. De workshop werd georganiseerd door Afvaljuf . Ze had een hele berg afval meegenomen waar de kinderen (en papa!) meteen enthousiast van werden.                                     De tas die we zelf mee hadden werd gretig opzij geschoven. Zoon ging meteen aan de slag met het maken van een auto van een plastic fles. Dochter begon met het maken van een muziekinstrument. En babydochter lag heerlijk te slapen ;)                                   Er werden ontzettend leuke dingen gemaakt! Zo maakte iemand een dambord van oud karton en flessendoppen. De auto van Zoon zag er zo uit: De kinderen hebben zich heerlijk vermaakt. Enig nadeel: ze wilden alles mee naar huis. Inclusief onze tas met ongebruikt afval. Niet g

Zijn jullie vandaag een dagje vrij?

Deze vraag horen we vrij regelmatig. Onze kinderen gaan niet naar school. En dat we deze vraag zo vaak horen, laat maar zien hoe weinig ingeburgerd thuisonderwijs eigenlijk is. Afhankelijk van onze stemming, de setting en de inschatting van de persoon die de vraag stelt vertellen we over wat wij doen. Maar meestal antwoorden de kinderen al gauw "ja wij hebben een studiedag." Omdat ze gewoonweg geen zin hebben om vreemden steeds uit te moeten leggen wat we nou precies doen. Want wat doen wij nou eigenlijk? Tja, thuisonderwijs, maar dat dekt totaal niet de lading. Want echt onderwijs is het niet. We zitten niet achter een tafel uit een boekje te werken. We hebben geen lesrooster, geen curriculum. We werken niet met kerndoelen, cijfers of toetsen. Wij unschoolen en daar zijn wij vrij radicaal in. Maar wat betekent dit dan? En hoe ziet een reguliere dag er voor ons uit? Het leuke is: Elke dag is anders! We volgen vooral ons gevoel en interesses. Zowel wij als ouders, als